VÝSKUM A ZACHOVANIE BIODIVERZITY V HISTORICKÝCH

   ŠTRUKTÚRACH POĽNOHOSPODÁRSKEJ KRAJINY SLOVENSKA 

             O PROJEKTE    MAPOVANIE HŠPK NA ÚZEMÍ SLOVENSKA    BIODIVERZITA    PUBLIKÁCIE 

 

 

„Výskum a zachovanie biodiverzity v historických štruktúrach poľnohospodárskej krajiny Slovenska“ je téma projektu, ktorý bol riešený na Ústave krajinnej ekológie Slovenskej akadémie vied v rokoch 2009-2011 a financovaný Finančným mechanizmom EHP, Nórskym finančným mechanizmom a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

 Cieľom projektu bolo získať nové poznatky o rozšírení historických štruktúr poľnohospodárskej krajiny (HŠPK) na Slovensku a ich význame pre zachovanie a ochranu biodiverzity v tradične obhospodarovanej poľnohospodárskej krajine v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja. Ide o územia, ktoré sú v európskom priestore veľmi zriedkavé a vysoko cenené – majú nenahraditeľný ekologický a kultúrno-historický význam. Predstavujú mozaikovité štruktúry maloplošných prvkov orných pôd a trvalých poľnohospodárskych kultúr. Ich tvar, členenie, orientácia, veľkosť, typ využitia, antropogénne formy reliéfu (medze), ako aj regionálne či lokálne odlišnosti, sú výsledkom interakcie prírodných podmienok, geografickej polohy, kultúrno-historického a hospodárskeho vývoja.  Sú živým dôkazom histórie vývoja vzťahu medzi krajinou a človekom.

 Keďže tieto územia nie sú na Slovensku objektom špeciálnej legislatívnej ochrany, existuje vážne nebezpečenstvo, že v najbližších rokoch dôjde k nenávratnému poklesu až k strate biodiverzity viazanej na tieto špecifické biotopy v dôsledku ich opúšťania a následnej rýchlo postupujúcej sukcesie lesa, alebo pod tlakom investičnej výstavby. Návrh projektu vyplynul z potreby odvrátiť tento stav a potreby doplniť chýbajúce vedecké poznatky, ktoré by mohli prispieť k vypracovaniu Stratégie na ochranu a zachovanie biodiverzity HŠPK.

Hlavné aktivity projektu:

1. Mapovanie HŠPK na území Slovenska

2. Výskum HŠPK v 3 reprezentatívnych pilotných územiach

3. Vypracovanie Stratégie ochrany a manažmentu

4. Implementácia výsledkov projektu a publicita