Program UNESCO Človek a biosféra

Slovenský výbor MAB

 

Vzdelávanie cez optiku digitalizácie a jej dopadov na duševné zdravie detí a mládeže

Fórum Slovenskej komisie pre UNESCO, ktoré sa konalo 28. 10. 2024, bolo venované vzdelávaniu a značke UNESCO, ktorá vyzdvihuje naše hmotné aj nehmotné dedičstvo, našu kultúru, tradície a krásnu krajinu . Na fóre vystúpil minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Juraj Blanár, generálna tajomníčka Slovenskej komisie pre UNESCO Denisa Frelichová, štátny tajomník Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Ján Hrinko, štátna tajomníčka Ministerstva životného prostredia SR Gabriela Matečná, veľvyslankyňa a stála delegátka SR pri UNESCO Anna Plassat Muríňová, riaditeľka Regionálneho centra remesiel Bratislava, Ústredie ľudovej umeleckej výroby (ÚĽUV) Milena Holánová. Štátna tajomníčka Ministerstva životného prostredia SR Gabriela Matečná vyzdvihla aj úsilie vedcov SAV, pracujúcich v biosférických rezerváciách a geoparkoch SR.

Po úvodných slovách nasledovali diskusné panely. Prebehla diskusia na tému „Digitálne technológie u detí – dobrý sluha/zlý pán“ s Dagmar Kopčanovou, vedúcou Sekcie pre výchovu a vzdelávanie Slovenskej komisie pre UNESCO, Michalom Rybárom, riaditeľom odboru digitálnej transformácie, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, Sofiou Šillerovou, mládežníckou delegátkou SR pri OSN a Jakubom Žaludkom, Impact Games, ktorý predstavil vzdelávanie formou digitálnych hier https://www.impactgames.eu/. Druhá diskusia sa týkala „Praktických skúseností slovenských aktérov pod značkou UNESCO – ako konkurovať obrazovke“, ktorej sa zúčastnili Miron Breznoščák, zástupca Gymnázia Andreja Kmeťa v Banskej Štiavnici, pridruženej školy UNESCO, Pavel Michal, riaditeľ ZŠ a MŠ Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach, pridruženej školy UNESCO https://www.zakladnaskola.com/o-skole a Vladimíra Fabriciusová, predsedníčka Slovenského výboru Človek a biosféra, Slovenská komisia pre UNESCO.

Slovenská komisia pre UNESCO vyzdvihuje uchovávanie nášho kultúrneho dedičstva a potreby rozvoja vzdelávania. Poukazuje aj na potrebu digitálneho vzdelávania, duševného zdravia a na kvalitu vzdelávania, ku ktorej sme sa zaviazali Agendou 2030.

 

Veronika Piscová, 29.10.2024